Výživa jako příprava k porodu

16.08.2023

Jste ve třetím trimestru těhotenství a pomalu se začínáte připravovat na porod. Nejlepší kombinací je příprava nejen té fyzické, ale i psychické a duševní stránky po celé těhotenství. My se dnes zaměříme na jídlo - potraviny, které nám usnadní fungování těla i mysli v posledním trimestru. Proč? Protože zdravé, silné a prosperující tělo je předpokladem pro klidný porod.  

Ideální variantou je, pokud se stravujeme zdravě po celé těhotenství, a před ním. Výživová doporučení k těhotenství jsem Vám sepsala již dříve v článku zde: Základy výživy v těhotenství. Tentokrát si povíme o konkrétních potravinách, které působí v posledním trimestru příjemně při průvodných zdravotních potížích, a které nám mohou pomoci s příjemnějším průběhem porodu. Nebudu čerpat pouze z odborných publikací a článků, ale i z čerstvé vlastní zkušenosti. 

Nejčastější potíže ve 3. trimestru

Mezi nejčastější zdravotní nepříjemnosti v poslední fázi těhotenství, které můžeme z velké části ovlivnit stravou, patří zácpa, s tím spojené hemoroidy, otoky nohou/rukou/občas obličeje. Jiné časté obtíže jako zadýchávání, bolesti zad, krční páteře a další části těla, lze řešit protahováním a procvičováním úměrným vašemu zdravotnímu stavu - cvičení doporučuji zkonzultovat s fyzioterapeutem, abyste si ještě víc nenamáhaly tělo. 

Zácpa ke konci těhotenství vzniká kvůli zvětšujícímu se miminku v děloze, která pak utlačuje střeva. Ty tak snižují svoji činnost a mnohem citlivěji reagují na nedostatek vlákniny ve stravě. Většina maminek také přijímá doplňky stravy s obsahem železa, které však zácpě přispívají. Zácpa pak často vede ke zhoršení hemoroidů, které mohou následkem velkého tlaku při vyprazdňování začít krvácet. 
Aby nedocházelo k zácpě, je důležité pohlídat si dostatečný příjem vlákniny a pít dostatek tekutin. I když se pohyb stává ke konci těhotenství obtížnějším, určitě není vhodné setrvávat hodiny v sedě/leže, ale vyrazit např. na procházku (což je skvělý přirozený druh pohybu). 

Co se týče otoků, ty vznikají v důsledku zadržování vody v těle. V těhotenství se jedná o běžný jev, který po porodu vymizí. Nicméně je potřeba otoky hlídat, protože spolu s dalšími příznaky (vysoký krevní tlak, bílkovina v moči) se může jednat o počátek nebezpečného stavu zvaný preeklampsie. Ovlivnit otoky v těhotenství není vždy možné, nicméně z hlediska výživy je možné pohlídat si příjem soli, která zadržování vody v těle napomáhá; dále pít dostatek tekutin (nedostatek vede právě k jejímu zadržování) a přidat do jídelníčku potraviny s vyšším podílem draslíku. Ten se podílí na rovnováze tekutin v těle. 

Vhodné potraviny jako příprava k porodu

Lněné semínko
Semínka jsou v těhotenství všeobecně zdravá (v přiměřeném množství). Ta lněná se již dlouhou dobu doporučují i jako vhodná příprava k porodu, a to cca od 34. týdne těhotenství. Asi 1 polévková lžíce rozdrcených nebo namočených semínek denně zvyšuje střevní peristaltiku, a to díky obsahu rozpustné i nerozpustné vlákniny. Zvýšený pohyb střev má dobrý vliv na dělohu a lněné semínko pak napomáhá sekreci hlenu - díky tomu je vaginální porod snazší. 

Dalším benefitem je obsah esenciálních omega 3 mastných kyselin, a to konkrétně ALA (kyselina alfa-linolenová). Tato omega 3 mastná kyselina se podílí na správné funkci srdce a nervů, imunity a působí protizánětlivě.
Tip: lněná semínka je vždy nutné dopředu namočit nebo rozdrtit, aby tělem mohla být natrávena.

Ovesná kaše s lněným semínkem, chia a banánem.
Ovesná kaše s lněným semínkem, chia a banánem.

Čaj z maliníku
Čaj z listů maliníku se doporučuje zařazovat zhruba od 34. týdne těhotenství, a to od 1 šálku denně až po 4 šálky. Na jednu várku čaje postačí půl lžičky maliníkových listů. Podle dul a porodních bab maliník uvolňuje svaly malé pánve a zkracuje tak druhou dobu porodní (vypuzovací fázi porodu). Napomáhá vyvolávání stahů a tlumí bolest.  
Dobrou zprávou je, že obsahuje vitamín C a železo, kterého bývá obzvlášť ve 3. trimestru těhotenství nedostatek. Z mého pohledu se jedná i o dobrého pomocníka proti dehydrataci, protože při pití čaje vypijete více tekutin, než kdybyste si ho neudělaly.

Maliníkový čaj jsem pila pravidelně 1-2 šálky denně. Je chutný, pomáhal mi i proti těhotenským úzkostem a strachu z porodu.
Maliníkový čaj jsem pila pravidelně 1-2 šálky denně. Je chutný, pomáhal mi i proti těhotenským úzkostem a strachu z porodu.

Datle
Datle jsou plody plné minerálních látek jako je draslík, železo, sodík, hořčík a vápník; vlákniny, sacharidů (zdroj energie) a vitamínů. Jejich konzumace nejeden v těhotenství, ale i jako příprava ke zdárnému porodu, byla historicky známá především v islámských zemích. Doporučuje se jíst 6 ks denně, opět asi od 34. týdne těhotenství. 

Datle zmírňují porodní bolesti a zrychlují průběh samotného porodu - konkrétně první doby porodní. Také snižují riziko vyvolávaného porodu.
Výsledky studie z roku 2007 (Khadem, Sharaphy, Latifnejad) přinesly zajímavý poznatek: většina žen, které pravidelně jedly datle ke konci těhotenství a datle jim byly podány i těsně po porodu (množství 50 g), neměly takové krevní ztráty jako ženy, kterým byl namísto datlí podán syntetický oxytocin (Pytocin). Děje se tak pravděpodobně díky přirozeně se vyskytujícímu serotoninu v datlích a dalších cenných látek. Konzumace datlí tedy snižuje krevní ztrátu při a po porodu.

Vývar 
Skvělým doplněním ztracených živin u porodu, zasycením a nabráním síly, je poctivý masový vývar. Ve východní filozofii např. použití slepice do vývaru zajišťuje návrat rovnováhy JIN a JANG. 
Z nutričního hlediska je v masových vývarech obsaženo vyšší množství vitaminu D, fungují i jako prebiotikum a napomáhají detoxikaci organismu. Ze západního pohledu by se dalo mluvit o harmonizaci těla a mysli, doplnění vitamínů a načerpání energie pro náročné období šestinedělí. Poctivý, dlouho tažený vývar bez umělých dochucovadel a se spoustou zeleniny, je však výborný i jako příprava na porod, a to z výše uvedených důvodů. 

Vývary jsem jedla po celé těhotenství. Před porodem jsem si udělala do zásoby hovězí vývar se spoustou zeleniny, půlka putovala na mrazák. Po náročném porodu přišla teplá polévka opravdu vhod.
Vývary jsem jedla po celé těhotenství. Před porodem jsem si udělala do zásoby hovězí vývar se spoustou zeleniny, půlka putovala na mrazák. Po náročném porodu přišla teplá polévka opravdu vhod.

Kvalita potravin a hlídání živin

Obzvláště ke konci těhotenství doporučuji pohlídat si především:

  • dostatečné množství bílkovin (min. 0,8 g na kg vaší váhy + 10 g na den)
  • vlákninu (cca 30 g denně)
  • příjem omega 3 mastných kyselin a vit. D
  • příjem železa

Je opravdu vhodné nešetřit a pečlivě vybírat kvalitní suroviny, ze kterých budete vařit. Dopřejte si zeleninu a ovoce v bio kvalitě, maso a vejce z volného chovu, kvalitní kváskové pečivo a dostatek čisté vody bez chemikálií. Jde o období, které ovlivní nejen váš porod a následný proces hojení, ale i život miminka.

Myslete na svoje zdraví a neodbývejte se. Nebojte se dostatečně najíst, napít, odpočívat, spát a hýbat se (pokud je to možné). Pokud máte chutě na sladké, vybírejte si o to pečlivěji. Slazení cukrem či medem v omezené míře je v pořádku, glukózo-fruktózovému sirupu a sladidlům se vyhněte obloukem (nadýmají, nejsou pro tělo přirozené). 

Příprava na šestinedělí

Ze zkušenosti babiček a maminek víme, že v šestinedělí je zajištění jídla velmi náročné. Za sebe můžu potvrdit, že vařit se skutečně nedá, protože miminko potřebuje neustálou pozornost a péči, stejně jako Vy sama. Pokud nemáte nikoho, kdo by vám v prvních týdnech pomáhal s domácností anebo zajišťoval přísun teplého (ale i jakéhokoliv jiného) jídla, velmi doporučuji udělat si zásoby předem.

Pokud vám to zdravotní stav dovolí, navařte si ještě před porodem chutná a vydatná jídla, která si pak jen vytáhnete z mrazáku a ohřejete. 

Moje nachystané zásoby na šestinedělí obsahovaly především maso kvůli obsahu železa a schopnosti zasytit díky bílkovinám; pokud možno myslete i na zeleninu jako zásobu vitamínů. Jednalo se tak např. o svíčkovou omáčku s hovězím masem, dušené vepřové s houbami a rýží, boloňská omáčka, různé směsi z mletého masa, dále domácí tvarohové knedlíky s ovocem, vývar (cca 4 l) a brokolicová polévka. Zásoby vydržely asi dva týdny. 

Na šestinedělí však nemusíte připravovat jen hlavní chody. Užitečné jsou i tzv. kalorické bomby v podobě semínkovo-ovocných raw kuliček. Stačí si pak nechat libovolné množství v lednici a uzobávat dle potřeby. Nejen, že tělo zasytí a dodají spoustu energie potřebnou k regeneraci a tvorbě mateřského mléka, ale zároveň pomohou proti zácpě, dodají minerály a vitamíny (dle druhu semínek/ořechů a ovoce). Kuličky tohoto typu se pak dají jíst i přímo u porodu, pokud máte hlad.
Tato dobrota jde vyrobit z čehokoliv, co máte rádi. Může se jednat o lněná, sezamová, konopná, slunečnicová, chia aj. semínka spolu se sušeným ovocem jako jsou meruňky, švestky, datle, fíky apod. To vše se dá ještě vylepšit třeba obaleným kokosem a jiným druhem semínek.

Závěrem

Celý článek si dovolím uzavřít vlastní čerstvou zkušeností. Poslední trimestr těhotenství byl sice náročný, ale obešel se bez větších potíží. Velkou zásluhu na tom měla právě kvalita a množství jídla, které jsem si mohla dopřát. Kdykoliv se začaly objevovat známky některých z uvedených potíží, zaměřila jsem se na stravu. Do pár dnů bylo po problému (kromě otoků nohou, které však byly snesitelné a nebyly příznakem ničeho vážného). 
Byť byl můj porod i přes veškerou přípravu poněkud dramatický a nedopadl dle mých představ, následná regenerace byla mnohem rychlejší než mohla být. A to nejen po fyzické, ale i duševní stránce. Nebudeme si nalhávat, jídlo ve většině českých porodnic je opravdu katastrofální a neobsahuje téměř nic, co rodička potřebuje. O to víc doporučuji se na jídlo zaměřit předem, vyživit své tělo a pokračovat v tom i nadále.

Nikdy dopředu nevíte, jestli bude váš porod rychlý nebo potrvá dlouho. Jestli vše půjde hladce, anebo vyvstanou komplikace. Po císařském řezu je rekonvalescence mnohem delší a náročnější než u vaginálního porodu.
Zkrátka výživné a chutné jídlo je základem pro to cítit se dobře a být zdráv. A navíc, pokud budete chtít své miminko kojit, je výživa stavebním kamenem pro to, abyste měla dostatek mléka po celé toto období. Protože tělo si může dovolit dávat jen tehdy, když má odkud brát. 

Ivet