Metabolický syndrom

07.09.2020

Metabolický syndrom je civilizační onemocnění postihující až 30 % světové populace. Jedná se soubor zdravotních odchylek, které zvyšují riziko aterosklerózy, kardiovaskulárních chorob, nádorových onemocnění, nebo cévní mozkové příhody. Tímto se metabolický syndrom nepřímo stává nejčastější příčinou úmrtí naší populace. 

Metabolický syndrom není sám o sobě nemocí, ale zahrnuje několik poruch společně se vyskytujících (min. 3 z níže uvedených). Mezi nejčastější poruchy patří:

  • obvod pasu u žen nad 88 cm/ u mužů nad 102 cm
  • krevní tlak nad 130/85 mm Hg
  • glykémie na lačno nad 5,6 mmol/l
  • triglyceridy nad 1,7 mmol/l
  • HDL cholesterol nižší než 1,25 mmol/l u žen; nižší než 1,0 mmol/l u mužů

Problém související s metabolickým syndromem je inzulínová rezistence. Ta nastává, když normální koncentrace inzulinu v krvi nevyvolá adekvátní metabolickou reakci a množství produkovaného inzulínu se proto navyšuje, aby k reakci došlo. Postupně se tak buňky stávají vůči inzulínu rezistentními a vzniká cukrovka II. typu. Nižší citlivost na inzulín mívají lidé s nadváhou nebo obezitou, kteří taktéž trpí hypertenzí (vyšším krevním tlakem).

Obezitu nadále provází dyslipidémie (porucha metabolismu tuků), přičemž dochází ke zvýšení triglyceridů v krvi, snížení HDL cholesterolu a naopak zvýšení LDL cholesterolu (zvýšení LDL cholesterolu vede k níže zmiňované ateroskleróze).

Co způsobuje metabolický syndrom?

Metabolický syndrom výrazně napomáhá k řadě onemocnění. Nejčastěji se jedná o aterosklerózu (kornatění cév), při kterém dochází k ukládání tuku do stěn cévy. Ateroskleróza dále vede ke sníženému průtoku krve, bolesti, zrychlenému dýchání, poškozování orgánů, případně až k infarktům či mozkové mrtvici. Metabolický syndrom souvisí i s poruchami srážlivosti krve, onkologickými onemocněnímidepresemi. Může probíhat bezpříznakově a vyvrcholit najednou, a tím se řadí mezi nebezpečnou nemoc přímo zapřičiněnou nezdravým životním stylem. 


Vliv genetiky

U některých lidí se geneticky vyskytuje úsporný metabolismus. V historii lidstva byla tato genetická výbava výhodou, protože se takový jedinec lépe vyrovnal s nedostatek potravy. V současnosti je však úsporný metabolismus spíše na obtíž, protože jídla máme dostatek (přebytek). Nicméně genetická predispozice je faktor, který můžeme ovlivnit právě zdravým životním stylem - pohybem, vyváženou stravou, psychickou pohodou. 

Prevence metabolického syndromu

Pokud vám metabolický syndrom hrozí (anebo už vám byl diagnostikován), je potřeba změnit svůj dosavadní životní styl. I mírná redukce váhy má velký vliv např. na vysoký tlak. 

Začneme jídelníčkem a to především tuky - množství tuku ve stravě by mělo být do 30% z celkové přijaté energie a měl by být eliminován příjem trans mastných kyselin. Poměr rostlinných tuků k živočišným by měl být optimálně 2:1. 

Co se týče sacharidů, jejich příjem z celkové přijaté energie by se měl pohybovat od 50-60 %, přičemž je důležité omezit jednoduché sacharidy nejlépe na max. 10 %. Tzv. vyřadit slazené nápoje, sladkosti, průmyslově zpracované potraviny s podílem cukru a nasycených mastných kyselin apod., a přijímat jednoduché sacharidy hlavně v jejich přirozené podobě jako je ovoce, mléko a mléčné výrobky (laktóza). 

Bílkoviny v racionálním jídelníčku tvoří 10-15 % energie s poměrem mezi rostlinnými a živočišnými 1:1. 

Nutným, ale pozitivním "doslova" krokem k prevenci metabolického syndromu, je pohyb. Ten by měl být pravidelný, příjemný, mírné až střední intenzity. Pokud nejste na fyzickou aktivitu zvyklí, začněte pomalu a postupně ji navyšujte. Ideální délka cvičení/pohybu by měla být aspoň 30 minut denně. A jaký pohyb vybrat? Začněte procházkami, protahováním, jízdou na kole, plaváním. Zatěžujte tělo postupně. Až se rozhýbete, můžete vyrazit do posilovny, fitness centra nebo běhat. 

V neposlední řadě přestaňte kouřit, omezte alkohol. Pečujte o svou mysl stejně jako o tělo a věnujte se sami sobě. Zdraví máte jen jedno a byla by škoda strávit zbytek života s léky nebo ve strachu z možných komplikací metabolického syndromu. :-)

Ivet