Nejčastější důvody ke změně stravování

17.06.2019

Důvodů ke změně ve stravování je spousta. Vypsala jsem pro Vás ty nejčastější a nejobvyklejší v nezávislém pořadí. Nerozděluji důvody na dobré či špatné, i když některé z nich jsou silnější než druhé. To ovšem neznamená, že silnější motivace znamená vytrvalost a lepší výsledek.

  1. chci zhubnout
  2. chci zvýšit sebevědomí
  3. necítím se dobře ve vlastním těle
  4. "někdo" mi řekl, že mám zhubnout
  5. zdravotní problémy
  6. chci přibrat
  7. chci se vyrýsovat
  8. zajímá mě, jak mé tělo bude vypadat, když změním konkrétní návyky ve stravování
  9. chci ve svém životě nastavit rovnováhu
  10. chci být spokojená sama se sebou
  11. narození dítěte
  12. etické přesvědčení
  13. stěhování do ciziny aneb jiný kraj, jiný mrav

Co je to silnější motivace? Je to ta, která nás emočně hodně zasáhne a nejvíce donutí ke změně (budeme mluvit o stravování). Jako příklad uvedu pracující ženu středního věku, která během manželství přibrala. Stačí jedna nemístná poznámka manžela nebo pohled na postavu v nepadnoucích šatech a ejhle.. silnější motiv zhubnout je na světě. Žena začne novou dietu, po práci si sem tam zacvičí v obýváku a kila začnou jít dolů. Jenže pak stačí jediná hádka s manželem, a žena si řekne "Proč bych se měla snažit, když ty si jíš po večerech párky? A tvá postava už taky není co bývala." A tak si otevře čokoládu, na to spořádá hromadu dobrot a další dny pokračuje v původním režimu. Motivace typu "hubnu kvůli někomu" není dostatečná k trvalé změně. V počátcích je silná a rychlá, ale stejně rychle a silně se vytratí.

Před tím, než se rozhodnu pro skutečnou změnu v jídelníčku, měla bych se zeptat sama sebe, čeho chci vlastně dosáhnout. A až toho dosáhnu, co se tím pro mě změní? Skutečně až zhubnu 5 kg, všimne si můj šéf mých výsledků v práci a povýší mě? Až vyrýsuju postavu, budu na pláži za modelku? Když nebudu jíst cukr, přestanu mít akné?

Samozřejmě i tyto motivace jsou občas důležité, protože vidina našeho "dokonalého" těla pomůže v okamžiku rozhodnutí, jestli si mám dát i ten druhý kus dortu. Ale neměly by být hlavním důvodem ke změně stravování (či životního stylu).

Tím nejlepším a nejdéle trvajícím důvodem, motivací ke změně, jste Vy sami. A tím i touha být zdravější, silnější, nejlepší verzí sama sebe, být se sebou spokojený a vážit si svého těla tím, že mu dávám co potřebuje. Jíst pestře a vyváženě, ale nebát se dát si něco dobrého. Tělo potřebuje rovnováhu, které se nám v dneším uspěchaném světě moc nedostává.

Touha po změně musí vycházet zevnitř a ze zdravého sebevědomí. Sebelepší kontrola v jídle z Vás neudělá sebevědomou přitažlivou ženu - tou můžete být už teď. :)

Ivet K. M.